27 januari 2015

Recensie: Verslingerd - Lisette Jonkman

"Heb je al plannen voor een tweede boek?", vroeg ik Lisette Jonkman bijna drie jaar geleden. En óf ze die plannen had! Ik mocht haar interviewen voor Chicklit.nl omdat haar debuut Glazuur uit zou komen. Onder het genot van een heerlijke Latte en een zalige brownie kon ze mij al vertellen dat haar tweede boek over nerds zou gaan. Driewerf hoera! Ik ben dol op nerds! Inmiddels heeft het tweede boek, Verkikkerd, een vervolg: Verslingerd. En hoe kan het ook anders: ik ben nog steeds fan!

Lucy woont nog steeds met haar nerds in Het Fort in Enschede. Ze is trotse eigenaresse van haar beautyblog Beauty by Dixi en dat kost veel tijd en energie. Ook met de zangcarrière van Kikker, nog steeds het vriendje van Lucy, gaat het heel goed. Zo goed zelfs dat hij een duet op gaat nemen met de knapste zangeres van Nederland: Laura. Maar of Lucy daar nu zo blij van wordt? Haar ouders, zusje en vriendinnen vragen ook veel aandacht van haar. Het lijkt wel alsof iedereen ineens in de problemen zit...

In Verslingerd is het niet alleen maar lang leve de lol voor de campusnerds. Ik heb mijn halve tissuebox nodig gehad tijdens dit boek. Niet voor de tranen van het lachen om de meest hilarische uitspraken, maar voor de tranen van verdriet. Reken maar dat je het tijdens het lezen niet droog houdt! Dát is wat ik ook zo knap vind: in een boek overladen met humoristische grappen en gekkigheid, een serieus en zwaar onderwerp aansnijden. Heftig, maar Lisette weet het prachtig te beschrijven, met een heel klein tikkeltje humor om het niet te beladen te maken.
Ook in dit boek heeft de koningin van de Nederlandse chicklit, zoals ze hier en daar terecht genoemd wordt, alles weer tot in de puntjes uitgewerkt: de personages (waaronder ook een paar nieuwe), de hilarische grappen, de avonturen en de gedetailleerde beschrijvingen. Alles wordt weer perfect neergezet en dat maakt Verslingerd een sterk boek. Ik ben groot fan van haar schrijfstijl!

Is het al zomer?

Geen opmerkingen: